Przedstawiamy program wydarzeń towarzyszących Medialabu.

Miejsce: Kofeina 2.0, pl. Teatralny 12, Opole

Medialab Obóz Kultury 2.0 2013 odbywa się dzięki dofinansowaniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ŚRODA 4.09

20.00-21.00 Piotr Siuda Fanowskie DIY w oczach polskich przemysłów popkultury W jaki sposób polscy producenci popkultury podchodzą do fanowskich działań spod znaku DIY? Czy naśladują pod tym względem zachodnie koncerny medialne? Czy w Polsce kultura popularna jest dla producenta okazją do zaangażowania konsumenta w proces twórczy? Czy nabywca aktywnie uczestniczy w promowaniu i produkowaniu tekstów kulturowych? Czy producenci polskiej popkultury chcą organizować „przestrzenie”, w których nabywcy realizują się twórczo i produkcyjnie? Referat odpowie na te i inne pytania, przybliżając wyniki projektu badawczego „Prosumpcjonizm pop-przemysłów: analiza polskich przedsiębiorstw z branży rozrywkowej” realizowanego przez Fundację Wiedza Lokalna (grant Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie Obserwatorium kultury). Aby odpowiedzieć na pytanie, jak wykształcony jest prosumpcjonizm polskich pop-przemsłów, przeprowadzone zostały wywiady pogłębione (IDI) z producentami tekstów popkultury. Dodatkowo, zespół badawczy zajął się analizą treści owych tekstów oraz netnografią społeczności fanowskich z nimi związanych. Pod lupą znalazło się dwadzieścia polskich tekstów, między innymi saga o wiedźminie, zespoły Hey i Luxtorpeda, seriale M jak Miłość i Ranczo, filmy Jesteś Bogiem i Hans Kloss, cykl książkowy Katarzyny Grocholi, również Jeżycjada oraz komiks Wilq.
21.00-22.00 Sylwia Widzisz-Pronobis Medialab a polityka przestrzenna miast Polityka przestrzenna w polskich miastach to często fikcja, puste słowa zawarte w urzędniczych pismach i strategiach, stworzonych na potrzeby funduszy unijnych. Zmiany zachodzące w globalnej polityce społecznej wymagają od samorządów bardziej ścisłej współpracy z lokalnymi społecznościami i ekspertami społecznymi wykorzystując ich kreatywne i innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów miast. Dzięki formule Medialabu ta sytuacja daje szansę medialabowcom wpływać realnie na przestrzeń miejską i jej postrzeganie, co można już dostrzec w niektórych miastach.
22.00-23.00 Kamil Fiedorow Cienie kreatywności Pokaz interaktywny przygotowany jako projekt licencjacki na ASP w Gdańsku.

CZWARTEK 5.09

21.00-22.00 Kuba Danecki Prawo autorskie, otwartość i Creative Commons. Jak zadbać o prawa uczestników i sprawić, żeby ludzie mogli naprawdę wykorzystać efekty medialabu. Medialaby są inicjatywami, których efekty powinny być powszechnie dostępne – w końcu mają posłużyć społecznej zmianie, a ta wymaga osiągnięcia pewnej masy krytycznej użytkowników i zaangażowanej grupy, która będzie w stanie ją animować. To właśnie dlatego projekty stworzone podczas warsztatów powinny dawać innym możliwość niezależnego wdrażania oraz modyfikowania, aby dostosować je do lokalnych warunków. Budzi to jednak opór związany z ochroną praw tych, którzy byli twórcami danego projektu. Podczas spotkania będzie można dowiedzieć się, w jaki sposób pogodzić ze sobą ochronę praw twórców ze zwiększeniem zasięgu ich projektów, między innymi dzięki licencjom Creative Commons.
22.00-23.00 Weronika Lewandowska, Emilia Gumańska (VJ Emiko) - Audiowizualny spoken word z muzyką Kordiana Piwowarskiego (plan.kton). Materiały wizualne Błażej Górnicki i VJ Emiko.
- - - -

PIĄTEK 6.09

20.00-21.00 Karolina Szczepaniak Potęga darmowego dostępu. Film i dyskusja Główny problem przedstawiony w dokumencie to kwestia bezpłatnego dostępu do Internetu. Z jednej strony bezpłatny Internet daje morze możliwości, umożliwia dostęp do informacji szerokiej grupie osób, jest jednym z czynników determinujących rozwój. Z drugiej strony, ta bezpłatność internetu jest pozorna. Swój dostęp do treści opłacamy swoimi danymi, swoją prywatnością. Po filmie zapraszamy do dyskusji. Zadamy i spróbujemy odpowiedzieć m.in. na takie pytania: Czy akceptujemy cenę, która ponosimy za bezpłatny dostęp do internetu. Czy są osoby, które wolałyby płacić za dostęp, ale dzięki temu chronić swoją prywatność? Jeżeli uznajemy, że reklama jest formą opłaty za dostęp do treści w internecie, to czy instalowanie wtyczek typu adblock jest formą kradzieży? Czy naprawdę jako użytkownicy mam możliwość sami wybierać czy chcemy chronić prywatności czy też nie?
21.00-22.00 Tomasz Dziedziejko Zrób to sam, następna generacja Jest to prezentacja poświęcona połączenia programu Adama Słodowego oraz Medialabów. Chciałbym przedstawić pomysł na propagowanie tych idei poprzez stworzenie strony www na której umieszczane były by krótkie filmiki na temat budowania prostych urządzeń, wykorzystaniu otwartych programów typu open source, oraz wywiady z osobami jak oni zaczynali jak ich przygoda zaczęła się z tym co robią dziś.
22.00-23.00 Nicolas de la Vega Symfonia Mądrofonów Koncert interaktywny.Smart (ang.) = elegancki, sprytny, mądry, silny, przemądrzały, błyskotliwy, zręczny, ostry, dowcipny, rozgarnięty, wytworny, efektowny, mocny, domyślny, wymuskany, wykwintny. Bądź ze swoim telefonem komórkowym częścią tej wesołej orkiestry! Dźwięki docierają zewsząd, a ty też stajesz się dźwiękiem, muzyką!  Jesteś istotną częścią tego wydarzenia. Jedyne czego potrzebujesz, to twój kieszonkowy mędrzec z zainstalowanym systemem Android (trwają prace nad umożliwieniem zagrania przy użyciu innych systemów). Następnie zainstaluj aplikację i śledź wyświetlane instrukcje. Powodzenia, maestro!
23.00-… Piotr Michałowski Koncert w klimacie downtempo/idm, ambient

SOBOTA 7.09

20.00-… Niespodzianka. Więcej szczegółów wkrótce.