czyli o tym, jak digitalizacja wpływa na nasze postrzeganie kultury, jej obieg, obecność i ponowne wykorzystanie. W ramach konferencji Kultura 2.0 organizowanej przez NInA Alicja Peszkowska i Aleksandra Janus prowadzą booksprint, który postara się poruszyć w/w zagadnienia.

Poniżej informacja od organizatorek:

Co to jest booksprint?

Booksprint polega na szybkim pisaniu książki – w naszym wypadku będzie to 48 godzin. Wspólnie z grupą roboczą nakreślimy zakres tematyczny oraz spis treści, a następnie – samodzielnie bądź w mniejszych zespołach – będziemy pracować nad artykułami, które pod koniec złożą się na publikację. Powstała w ten sposób książka – manual (po drobnej edycji, korektach i składzie) zawieszona zostanie w internecie i będzie nieodpłatnie dostępna dla wszystkich.

O czym będziemy pisać?

Tematem booksprintu – a zarazem publikacji – będzie szeroko rozumiane zagadnienie digitalizacji dziedzictwa. Chcemy wspólnie zastanowić się nad tym, jakie korzyści przynieść może mariaż nowych technologii i sektora GLAM (galleries, libraries, archives, museums): w jaki sposób nowe sposoby rejestracji, udostępniania oraz coraz bardziej demokratyczne sposoby dzielenia się dziedzictwem w Sieci zmieniają nasz stosunek do przeszłości, który warunkuje naszą tożsamość, zarówno jednostkową, jak i grupową. Chcemy bliżej przyjrzeć się temu, jaki potencjał tkwi w już zdigitalizowanym materiale, który możemy remiksować, postować i komentować.

Włącz się!

Podczas booksprintu organizowanego w ramach tegorocznego Festiwalu Kultura 2.0 chciałybyśmy przeanalizować konkretne, zrealizowane w Polsce projekty, zastanowić się nad wyzwaniami, jakie się z nimi wiążą oraz opisać dobre praktyki, które mogą okazać się pomocne w realizacji innych projektów digitalizacyjnych. Szczególnie interesuje nas nie tyle sam proces digitalizacji, ile to, co następuje po nim: praca ze społecznością, upowszechnianie, przetwarzanie i promocja zdigitalizowanych treści i materiałów.

Wszyscy jesteśmy właścicielami naszego dziedzictwa. Nowe technologie umożliwiają nam dzielenie się nim na szeroką skalę i oferują nowe spojrzenie na to, co otrzymaliśmy w spadku.

Alicja Peszkowska – krytyczka kultury, blogerka; koordynatorka spotkań NetWtorek i współorganizatorka społecznych hakatonów SocHack; wspiera projekty Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „Ę”, pracuje w Fundacji TechSoup gdzie prowadzi lokalne i międzynarodowe projekty dotyczące nowych technologii i zmiany społecznej. Alicja skończyła warszawskie kulturoznawstwo, interesuje się kulturą audiowizualną i antropologią Internetu.

Aleksandra Janus – doktorantka w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ, badaczka muzeów zainteresowana społecznym potencjałem instytucji dziedzictwa; członkini stowarzyszenia kulturalno-edukacyjnego MOZAIKA, organizatorka Festiwalu Filmów Dokumentalnych o Muzyce „Muzyka i Świat”; prowadzi bloga poświęconego roli partycypacji w sektorze GLAM (innemuzeum.pl).

Publikacja powstała w ramach akcji opublikowana zostanie na wolnej licencji.

//agata